آرشیو شهریور ماه 1400

در اين مقاله نحوه ساخت كمپين اپ يونيورسال را در محيط جديد گوگل ادز به شما آموزش مي دهيم.

گوگل تگ منيجر چيست و نحوه كار با آن چگونه است؟

۹ بازديد

در حال حاضر، بازاريابي ديجيتال بدون روش هاي مختلف رديابي و تگ ها عملا غير ممكن است. با اين حال مي دانيم كه تگ هايي بسياري با كاركردهاي مختلف وجود دارند، و اين وضعيت مي تواند مديريت آنها را سخت كند.

خوشبختانه، ابزار هوشمند رايگاني با نام گوگل تگ منيجر در دسترس است كه مي تواند به شما كمك كند كه تمام كدهاي رديابي را به صورت يكجا مديريت كند.

اما كاركرد گوگل تگ منيجر يا GTM چيست؟ اگر هيچگونه آشنائي با اين ابزار نداريد يا اينكه اصلا با مفهوم تگ و كاربردهاي آن نا آشنا هستيد، در اين مقاله مي توانيد به صورتي كامل و ابتدائي با آن آشنائي پيدا كنيد. در اين مقاله ماهيت GTM، اجزاي اصلي آن، و دليل استفاده از اين ابزار تشريح خواهد شد.

در ادامه در ارتباط با بهترين روش هاي استفاده از گوگل تگ و همچنين رديابي فعاليت هاي تجاري با استفاده از GTA توضيحاتي كامل ارائه خواهد شد.

معناي تگ چيست؟

تگ هاي رديابي (كه به نام هاي كد، پيكسل، يا اسكريپت هم شناخته مي شوند)، در واقع كدريزهايي هستند حاوي اطلاعات جزئي در رابطه با رفتار كاربراني كه به سايت شما ورود مي كنند.

مزاياي گوگل تگ منيجر

اين تگ ها به شما به عنوان صاحب سايت اين امكان را مي دهند كه موفقيت فعاليت بازاريابي (فروش، معرفي محصول و افزايش كاربر) خود را مورد سنجش قرار بدهيد، آن ها را اصلاح كنيد و مشتريان (كاربران) بيشتري را به سمت سايت جلب كنيد.

شما تگ ها را به خدماتي كه مورد نظرتان هستند اضافه مي كنيد. مثلا اگر بخواهيد عملكرد كمپين گوگل ادز يا تبليغات در گوگل خود را بسنجيد، كد رديابي فروش گوگل ادز را روي سايت خود به كار مي گيريد. در واقع بواسطه تگ ها شما قادر به رديابي هرچيزي هستيد.

اما وقتي كه تعداد ريزكدهاي رديابي زياد شود، استفاده از ابزاري چون گوگل تگ منيجر براي راحتي تيم كاري شما و همچنين عملكرد اثربخش سايت لازم است.

گوگل تگ منيجر چيست؟ 

تگ منيجر راه حلي است كه به شما امكان نصب و مديريت (ويرايش، فعال سازي، غيرفعال سازي، حذف، به روز رساني و غيره) تمام تگ هاي رديابي روي وب سايت شما را مي دهد.

GTM كدهاي خدمات مختلف را در يك نقطه جمع مي كند. در واقع گوگل تگ، مخزن يا كانتينر (container) است كه تگ هاي بازاريابي و تحليلي را در خود انباشته كرده است. شما مي توانيد تمام تگ هاي معمول و مرسوم را تنظيم كنيد، مشخص كنيد كه در چه مواقعي و تحت چه شرايطي عمل كنند و بعد كل مخزن GTM خودتان را منتشر كنيد.

آيا استفاده از GTM آسان است؟

مي توان گفت كه به خاطر ويژگي هاي خاص، استفاده از تگ منيجر به طور نسبي آسان است. در زمان نصب تگ هاي رديابي با بهره از گوگل تگ، نيازي به تعديل و تغيير كد وب سايت خود نداريد.

اين امر مديران بازاريابي را از توسعه دهندگان بي نياز مي سازد. با اين حال و با وجود اينكه شعار اصلي اين ابزار” آسان سازي مدريت تگ است”، برخي سوابق فني كار مي تواند براي افراد استفاده كننده يك مزيت محسوب شود.

مزاياي استفاده از گوگل تگ

مزاياي استفاده از گوگل تگ از اين قرار است:

  • همانطور كه اشاره شد، مديران بازاريابي با دانش فني نه چندان زياد مي توانند تگ هاي GTM را بدون نياز به افراد متخصص، مديريت كنند.
  • اينكه به واسطه اين ابزار مي توانيد تمام تگ ها را در يك نقطه جمع كنيد، مديريت كلي كار را آسان تر و سريع تر و جمع و جورتر مي سازد.
  • GTM با مجموعه اي پرشمار از خدمات تحليلي و بازاريابي ادغام مي شود، خدمات گوگلي و غير گوگلي.
  • گوگل تگ منيجر، مجموعه اي از قالب هاي نمونه را براي شما فراهم مي آورد كه شروع كار با اين ابزار را براي شما آسان مي سازد.
  • فرقي ندارد كه چه تعداد تگ را قرار است بواسطه اين ابزار استفاده و مديريت كنيد، GTM اجازه نخواهد داد كه سرعت وب سايت شما بواسطه اين وضعيت كند شود.
  • فضاي كاري GTM به شما اين امكان را مي دهد كه اعضاي تيم شما به صورت مستقل و بنا بر تنظيمات خود براي مخزن تگ ها كار كنند.
  • يك سيستم منعطف در اين ابزار وجود دارد كه مشخص مي كند كدام كاربران امكان اعمال تغيير در اين فضا را داشته باشند.
  • گوگل تمام اسكريپت هاي رديابي را كنترل مي كند و در صورت مواجهه با مورد مشكوك به بدافزار، سريعا آن را متوقف مي سازد.

آموزش گوگل تگ منيجر

تگ:

اين بخش قسمت عملي كد رديابي است كه در بالا در ارتباط با كاركردش صحبت شد. براي ايجاد يك تگ جديد در گوگل تگ منيجر، شما مي توانيد با انتخاب يك نوع تگ شروع كنيد ( گوگل اناليتيكس، گوگل ادز و غيره) و بعد آن را تنظيم كنيد. در ادامه در اين ارتباط بيشتر توضيح خواهيم داد.

Variables:

اينها در واقع مكان هايي هستند كه معرف مقادير قابل تغيير و ويژه هستند (urlها، نام ها و تاريخ ها). وقتي كه كد شروع به اجرا مي كند، متغيرها شروع به پركردن مي كنند. مقادير متغيرها بواسطه تگ ها، تريگرها و ديگر متغيرها مورد استفاده قرار مي گيرند. مثلا، شما مي توانيد GTM triggers را براساس مقادير متغير ويژه تنظيم كنيد.

تريگرها:

تريگرهاي گوگل تگ منيجر گوش به زنگ هستند تا تگ را اجرايي كنند. ورود يك كاربر به سايت، تكميل يك فرم از سوي كاربر، بارگذاري يا هر چيز ديگري كه خود شما مقرر كرده ايد، به منزله فرماني است كه تريگر را براي اجراي يك تگ به كار وا مي دارد.

به زبان ساده، شما به GTM مي گوئيد كه در چه زماني، تگ هاي شما اجرايي شوند. تريگرها از اين مسئله اطمينان حاصل مي كنند كه چه موقع آن اتفاق مورد نظر واقع شده و شروط تعيين شده برآورده شده است.

براي تصميم در ارتباط با شروط، شما بايد فيلترهاي تريگرها را تنظيم نمائيد. شما بايد حداقل يك تريگر براي هر تگ تعيين كنيد.

نحوه كار گوگل تگ منيجر

نحوه فعال سازي گوگل تگ منيجر

پس متوجه شديم كه گوگل تگ منيجر يك روش مديريت تگ است كه به عنوان يك واسطه بين يك وب سايت و يك ابزار رديابي ثالث عمل مي كند. تنها كاري كه شما بايد بكنيد اين است كه كدهاي رديابي خود را به GTM اضافه كنيد و بعد قوانيني كه بايد به اجرا گذاشته شوند را تنظيم كنيد.

گوگل تگ را به مثابه يك جعبه ابزار در نظر بگيريد كه ابزارهاي شما در آن قرار دارد، مثلا خط كش شما (گوگل آنليتيكس)، چكش شما (گوگل ادز)، و ديگر ابزارهايي كه در فضاي گوگل به آن نياز داريد.

اولين مفاهيمي كه در اين ارتباط بايد ياد بگيريد همان سه موردي بود كه در بالا مورد اشاره قرار گرفت : تگ، تريگرها و متغيرها.

  • تگ: يك ريزكد(فرمان) است كه تحت شرايطي خاص عمل مي كند.
  • تريگر: اين مورد در واقع پيش شرطي است كه بايد براورده شود تا تگ اجرا شود.
  • متغير: حاوي اطلاعاتي منفرد يا مجموعه اي از داده ها است.

ايجاد يك گوگل تگ

براي شروع، ابتدا يك حساب گوگل تگ منيجر ايجاد كنيد. به GTM official website وارد شويد.

مثل تمام محصولات گوگل، اينجا هم مي توانيد ازهمان اكانت هميشگي براي GTM استفاده كنيد. يعني در صورتي كه حساب جيميل داريد به طور اتوماتيك وارد GTM خواهيد شد.

بعد از ورود به اكانت كاربري، از شما خواسته خواهد شد كه يك اكانت جديد GTM و يك مخزن جديد ايجاد كنيد.

اكانت GTM مثل حساب گوگل آناليتيكس كار مي كند، و معمولا براي يك شركت است در حاليكه مخزن معمولا براي يك وب سايت است. يك مخزن مي تواند تگ ها، تريگرها و متغيرهاي متعددي را در خود جا داده باشد.

نصب صحيح گوگل تگ

بعد از ايجاد مخزن، شما دو كد را دريافت مي كنيد كه بايد به يك وب سايت اضافه شود. اين قسمت كار تا حدي نياز به تخصص دارد، اين ريزكدها را بايد در اختيار يك متخصص يا توسعه دهنده وب قرار دهيد و بخواهيد كه دقيقا از اين دستورالعمل پيروي كند (كد اول بايد جايي در يك وب سايت اضافه شود و كد دوم درست بعد از تگ قرار بگيرد).

بواسطه اين كد (كه روي يك صفحه به اجرا گذاشته مي شود) تمام تگ ها بنابر تنظيمات تعيين شده اجرايي مي شوند.

در صورتي كه از سيستم هاي مديريت محتواي شناخته شده اي چون وردپرس استفاده مي كنيد، احتمالا يك پلاگين GTM تعبيه شده را در خود دارد كه فرآيند نصب را آسان مي كند.

مخزن GTM خالي را منتشر كنيد

بعد از اينكه مخزن جديد را در گوگل تگ ايجاد كرديد، بايد آن را منتشر كنيد. براي اين كار، كليد SUBMIT در پائين صفحه و سمت راست را كليك كنيد و بعد PUBLISH را بزنيد.

بعد از اين كار خواهيد ديد كه نسخه موجود مخزن شما، ۱ است.

ايجاد اولين تگ

معمولا اولين تگي كه بازاريابان، صاحبان سايت يا تحليل گران وب با استفاده از گوگل تگ منيجر نصب مي كنند، رديابي Google Analytics 4 ابتدائي است.

براي شروع به analytics.google.com وارد شويد. بعد به قسمت admin ازgoogle analytics interface خودتان وارد شويد (با كليك كردن گزينه admin در قسمت چپ از پائين صفحه) و بعد در بخش property، گزينه create property را كليك كنيد.

بعد نام property خود را وارد كنيد. اين نام مي تواند نام وب سايت شما، نام شركت، برند و مواردي از اين دست هم باشد. كشوري كه شركت شما در آن واقع شده را انتخاب كنيد، منطقه زماني را مشخص كنيد و بعد ارز اصلي كه فعاليت هاي شما با استفاده از آن انجام مي شود را هم تعيين كنيد.

بعد گزينه next را كليك كنيد، تعدادي سوال را پاسخ دهيد، بعد create را كليك كنيد. property جديد شما حالا آماده است. در گام بعدي بايد مشخص كنيد كه جريان داده هاي (data stream) شما از كجا مي آيد.

گوگل تگ منيجر چيست

در واقع منبع داده هايي كه به property آناليتيكس گوگل شما ارسال مي شود را بايد در اينجا تعيين كنيد. مي توانيد چنيدن منبعي را براي يك پراپرتي واحد معين كنيد، مثلا ۳ وب سايت، يك اپليكيشن اندرويد و يك اپليكيشن ios.

در گام بعد، url سايتتان را وارد كنيد. وقتي كه شما يك جريان داده از وب سايت را در گوگل آناليتيكس ۴ مشخص مي سازيد، مي توانيد گزينه فعال سازي/ عدم فعال سازي enhanced measurement را انتخاب كنيد. اين گزينه به صاحبان سايت اين امكان را مي دهد كه بدون نياز به افراد متخصص، گزارشات را دريافت كنند.

بعد از اين گزينه create stream را بزنيد بعد از ايجاد يك جريان داده (در حالت وب سايت)، شما يك measurement id را خواهيد ديد. اين آي دي در قسمت راست از بالاي صفحه شما ظاهر مي شود، آن را كپي كنيد، چرا كه در استفاده از گوگل تگ منيجر به آن نياز پيدا خواهيد كرد.

بعد از اين مرحله، به google tag manager>tags>New برويد و تنظيمات GA4 را انتخاب كنيد. در فيلد measurement ID، همان آي دي كه كپي كرديد را وارد كنيد.

در بخش Triggering، گزينه تمام صفحات (all pages) را انتخاب و بعد نام تگ را وارد كنيد.

 انتشار مخزن 

بعد از اينكه تنظيمات به پايان رسيد، بايد آن را منتشر كنيد در سمت راست از گوشه بالاي صفحه گوگل تگ منيجر، گزينه SUBMIT را كليك كنيد.

گزينه Publish and create version را كليك كنيد. اين نقطه پاياني ايجاد گوگل تگ منيجر است.

نتيجه گيري

اگر صاحب كسب و كاري هستيد، قطعا نياز به كار در فضاي مجازي داريد. هر نوع خدمات يا كالايي كه ارائه مي دهيد، با ورود و نوع كنش هاي كاربر بايد فضاي وب سايت خود را ارتقا دهيد.

در واقع، بايد مشخص كنيد كه كاربران شما چه رفتاري در وب سايت دارند و براساس اين رفتار، سعي كنيد امكانات سايت خود را به صورتي تنظيم كنيد كه كاربران را به مشتري تبديل كنيد.

در دنياي ديجيتال امروز، رديابي كاربران و شناسايي آنها با تگ ها امكان پذير مي شود. با گسترش فضاي مجازي و انتقال تمام فعاليت هاي مشتري محور به اين فضا، كار مديريت تگ ها به امري پيچيده تبديل مي شود.

گوگل تگ منيجر، ابزاري است كه به شما اين امكان را مي دهد كه مجموعه تگ هاي مورد استفاده خود را مديريت كنيد. گفتيم كه كار با گوگل تگ منيجر چندان پيچيده نيست و غير از يكي دو بخش ساده، بدون نياز به كارشناسان و متخصصان يا توسعه دهندگان وب مي توانيد با اين ابزار كار كنيد.

به اين صورت، با اختصاص زماني مشخص مي توانيد كار با اين ابزار را ياد بگيريد و بدون نياز به كارشناسان، فضاي سايت خود را به بهترين نحو مديريت كنيد.

 

 

چگونه مي توان با دامنه ir در گوگل تبليغ كرد؟

۱۳ بازديد

قوانين گوگل براي دامنه ها در گوگل ادز 

 

بهترين و مستقيم ترين روش براي اطلاع از قوانين گوگل در ارتباط با فضاي تبليغاتي، مراجعه به سايت گوگل است. با ورود به https://support.google.com مي توانيد دسته بندي هاي مختلف قوانين گوگل براي حوزه هاي مختلف كاري آن (گوگل كروم، گوگل پلي، گوگل ادز، جي ميل و…) را ببينيد و مطالعه كنيد.

 آيا مي توان براي دامنه ir تبليغ در گوگل فعال كرد؟

گوگل به عنوان نهاد زير مجموعه اداره كنترل دارايي هاي برون مرزي آمريكا، ناچار به تبعيت از قوانين و تحريم هاي اعمال شده دولت مركزي است. در حال حاضر ايران به خاطر تحريم هاي آمريكا عملا امكان استفاده از تبليغ با دامنه ملي را ندارد.

به جز ايران چند كشور ديگر هم در اين ليست قرار دارند. به اين ترتيب استفاده از دامنه ir براي تبليغات در گوگل، عملا غير ممكن است. با اين وجود راهكارهايي براي استفاده غير مستقيم از اين فضا وجود دارد كه در ادامه به آن ها خواهيم پرداخت.

آيا مي توان براي دامنه ir تبليغ در گوگل فعال كرد؟

در صورت مراجعه مشتري با دامنه ir چه راه هايي وجود دارد؟

با توجه به فعاليت گسترده شركت هاي مختلف با دامنه ir طبيعي است كه شركت هاي زيادي وجود داشته باشند كه بخواهند با همان دامنه خود در فضاي گوگل تبليغ داشته باشند. گفتيم كه با توجه به تحريم امكان تبليغ مستقيم با اين دامنه وجود ندارد و ناچار به استفاده از روش هاي غيرمستقيم براي استفاده از اين فضا هستند.

تغيير دامنه ملي به دامنه بين المللي

در اين حالت، با ثبت دامنه اي جديد با پسوند هاي مناسب، از اين دامنه جديد براي تبليغ در گوگل ادز استفاده مي شود و بعد با اتصال دامنه به هاست سايت، دامنه ir را به دامنه جديد ريدايركت ۳۰۱ مي كنند. با اين كار كاربران قديمي به دامنه جديد هدايت مي شوند.

اين كار نياز به فعاليت هاي پشتيباني متعدد، مثل هدايت لينك هاي قديمي به دامنه جديد دارد. مجموعه مواردي كه احتمالا براي استفاده از برخي از آن ها نياز به متخصصين الزامي است.

با تمام اين اوصاف استفاده از اين روش چندان توصيه نمي شود، چراكه الگوريتم هاي جديد گوگل قادر به شناسايي اين موارد هستند و احتمال دارد كه با ساسپند شدن اكانت مواجه شويد.

ايجاد سايت جديد

اگر نمي خواهيد پسوند ir حذف شود، مي توانيد يك كپي از سايت روي يك هاست يا سرور ديگر البته با دامنه جديد اضافه كنيد. اما براي جلوگيري از تاثير منفي چنين سايتي بر سايت اصلي بايد جلوي كاوش يا جستجوي ربات هاي گوگل در فايل هايتان را بگيريد. اين كار با استفاده از فايل robots.txt قابل انجام است.

پارك دامنه

چنين عنوان مي شود كه بهترين روش براي تبليغ در گوگل در عين حال حفظ دامنه ir پارك دامنه است. در اين روش شما در واقع از يك دامنه پارك شده فرعي براي هدايت كاربران به دامنه اصلي استفاده مي كنيد. يعني يك دامنه اصلي، يك دامنه فرعي (پارك شده) با محتواي يكسان.

مفهوم پارك دامنه، يعني يك وب سايت كه براي شما صرفا حكم يك پارك را دارد و دامنه اصلي روي آن پارك شده است. در اين حالت ، شما دو وب سايت يكسان با محتواي يكسان داريد و صرفا پسوند دامنه سايت پارك متفاوت است.

چطور يك دامنه را روي يك دامنه ديگر پارك مي كنيم؟

براي اين كار بايد ازcpanel استفاده كنيد. C panel يك نرم افزار كنترل هاست است كه توسط شركت C panel ايجاد شده است.
نكته: در نسخه جديد C panel از عبارتAliases به جايparked domain در بخش دامنه استفاده شده، پس در اولين گام مواظب باشيد كه با ديدن اين عبارت سردرگم نشويد.

چگونه هزينه تبليغات در گوگل دامنه ir را پس بگيريم؟

از پارك دامنه براي اشاره يك نام دامنه جديد به يك دامنه ديگر استفاده مي شود. مثلا يك سايت example.ir داريم، و با توجه به توضيحاتي كه در مورد تحريم ها داديم، مي خواهيم كه سايت ديگري با آدرس example.com داشته باشيم كه محتواي همان وب سايت اول را نشان دهد، براي اين كار بايد سايت example.com را به عنوان يك دامنه پارك شده تنظيم كنيم. براي اين كار مسير زير را دنبال مي كنيم.

مرحله ۱: وارد C panel شويد (ورود به cpanel و استفاده از امكانات آن نياز به مقدماتي دارد كه در اينجا مورد تشريح قرار نگرفته است).
مرحله ۲: در زير گزينه domain ، پارك دامنه يا Aliases را كليك كنيد.
مرحله ۳: نام دامنه جديد را در قسمت create a new domainوارد و بعد گزينه add domain را بزنيد.

بعد از اتمام، شما پيامي با اين مضمون را مي بينيد “دامنه پارك example.com، با موفقيت براي شما ايجاد شد”.

چگونه هزينه تبليغات در گوگل دامنه ir را پس بگيريم؟

گوگل تقريبا براي تمام پلتفرم هاي خودش امكان عودت هزينه مصرف نشده را در نظر گرفته است. اما با توجه به بودن دامنه ir در ليست سياه، امكان پس گرفتن هزينه تبليغاتي هم وجود نخواهد داشت. البته اين در شرايطي است كه ساسپند شدن اكانت به خاطر لو رفتن استفاده از دامنه ir باشد. در غير اين صورت امكان پس گرفتن هزينه وجود دارد.

نتيجه گيري

به طور كلي، استفاده از دامنه ir مي تواند مزيت هاي بسياري براي يك سايت داشته باشد، از جمله كاهش هزينه هاي كلي تبليغاتي. اما با توجه به تحريم ها، استفاده از اين دامنه در تبليغات گوگل مي تواند به ساسپند شدن اكانت منتهي شود.

تبليغات يوتيوب از طريق گوگل ادز

۹ بازديد

استفاده از تبليغات در يوتيوب براي برند شما، يك هنر و يك علم است. اينكه چه كساني اين آگهي را مي بينند؟ كجا و چگونه آن را مي بينند؟ مديريت اين موارد، از سوي خود شما ممكن است. در اين مطلب در مورد اهميت تبليغات يوتيوب، و چگونگي اجراي تبليغ در گوگل ادز در يوتيوب توضيحاتي دقيق را ارائه خواهيم داد.

چرا تبليغات يوتيوب 

 

يوتيوب دومين وب سايت پرطرفدار در دنياست و ماهيانه، ۲ ميليارد بازديدكننده دارد. اگر در اختصاص بودجه تبليغاتي خود مردد هستيد، بايد بدانيد كه يوتيوب بزرگ ترين و قدرت مندترين قابليت هدفگذاري را دارد.

اما اجازه دهيد يك مسئله را روشن كنيم: تبليغات در يوتيوب نياز به كمي اطلاعات دارد، اطلاعاتي كه دانستن آن براي شما بسيار ارزشمند خواهد بود.

پيش از اينكه در مورد تبليغات گوگل ادز در يوتيوب حرف بزنيم بايد كمي با فضاي كار در يوتيوب آشنا شويم.

 انواع تبليغات يوتيوب

شايد توضيح اضافات باشد اما نوع تبليغات در يوتيوب، شبيه گوگل است. چيزي را مورد جستجو قرار مي دهيد، و همراه با ويدئويي كه يوتيوب براي شما پيدا مي كند، آگهي تبليغاتي هم به صورتي شبيه يكي از موارد چهارگانه زير نمايش داده مي شود:

۱. تبليغات ويديوئي قابل رد كردن

اين تبليغات پيش و در جريان ويدئويي كه كاربر تماشا مي كند نمايش داده مي شوند. ويژگي مشخص اين تبليغات آن است كه كاربر مي تواند بعد از ۵ ثانيه كه از پخش ويدئو گذشت آن را رد كند يا ادامه آن را تماشا كند.

به عنوان يك آگهي دهنده، شما صرفا در صورتي پرداختي خواهيد داشت كه كاربر تمام آگهي را تماشا كند و نه فقط آن ۵ ثانيه را.

تبليغات ويديوئي قابل رد كردن يوتيوب

۲. آگهي ويديوئي غير قابل رد كردن

مشخص شده است كه ۷۶% از كاربران در موقع مشاهده اين دست تبليغات در يوتيوب، آن ها را رد مي كنند. به همين دليل برخي از آگهي دهندگان ترجيح مي دهند كه آگهي تبليغاتي پيش از نمايش ويدئو يا در حين آن، گزينه رد كردن نداشته باشد. به اين ترتيب كاربر، الزام به ديدن ويدئو دارد و نمي تواند از آن فرار كند.

۳. تبليغات مبتني بر جستجو (discovery)

دو مورد بالا چيزي شبيه تبليغات تلويزيوني بود. اما تبليغات مبتني بر جستجو، بيشتر شبيه تبليغات در گوگل است.

وقتي كه افراد چيزي را در يوتيوب مورد جستجو قرار مي دهند، در كنار مواردي كه يوتيوب نمايش مي دهد، آگهي تبليغاتي شما هم به كاربر پيشنهاد مي شود.

تبليغات ديسكاوري يتيوب

۴. تبليغات غير- فيلمي

براي آگهي دهندگاني كه بودجه توليد ويدئو ندارند يوتيوب اين نوع تبليغات را در نظر گرفته است. اين نوع تبليغات در سمت راست صفحه فيلمي كه بعد از جستجو باز شده قرار دارد و به صورت تصوير و متن است و در كنار آن هم آدرس سايت قرار گرفته است.

تبليغات غير فيلمي يوتيوب

تبليغات گوگل ادز در يوتيوب

اگر با گوگل ادز و امكان تبليغات در اين فضا آشنائي داريد، مي دانيد كه چه سطحي از كاربران را مورد هدف قرار مي دهد. تبليغات در يوتيوب بواسطه گوگل ادز، امكان مديريت مناسب تبليغات يوتيوبي را براي شما فراهم مي آورد. براي استفاده از فضاي يوتيوب بواسطه گوگل ادز بايد مسير زير را طي كنيد:

۱. كمپين خودتان را ايجاد كنيد

به اكانت گوگل ادز خود وارد شويد و گزينه new campaign را انتخاب كنيد.

ساخت كمپين جديد در گوگل ادز

الف). هدف كمپين خود را، بنا بر اهداف تجاري شركت خودتان مشخص كنيد:

  • فروش
  • هدايت كاربران
  • ترافيك وب سايت.
  • محصول و برند.
  • بالابردن آگهي و ميزان دسترسي به برند.
  • يا ايجاد كمپين بدون هيچ هدف مشخص شده اي.

ب). نوع كمپين خود را مشخص كنيد. اين شامل تمام اشكال گوگل ادز( از جمله نتايج جستجو، متن، خريد) مي باشد، پس حتما از انتخاب گزينه video، يا بنابر موارد خاص، كمپين هاي discovery اطمينان حاصل كنيد تا ويدئو شما به مخاطبين يوتيوب نمايش داده شود.

پ). چون به احتمال زياد قصد استفاده از ويدئو در فضاي يوتيوب را داريد، مي توانيد نوع زيرمجموعه كمپين ويديوئي خود را هم مشخص كنيد: مثلا مواردي چون آگهي تبليغاتي قابل رد كردن كه در بالا توضيح داده شد را در اينجا مي توانيد مشخص كنيد.

۲. پارامترهاي كمپين خود را مشخص كنيد.

الف). bid strategy خودتان را مشخص كنيد (البته تا حد زيادي، نوع كمپين شما اين مسئله را مشخص مي سازد، اينكه چه استراتژي پرداختي خواهيد داشت، پرداخت به ازاي كليك يا ديگر موارد؟)

ب). بودجه خود را به صورت روزانه، يا مجموع هزينه، مشخص كنيد. همچنين تاريخ هايي كه تبليغ شما نمايش داده مي شود را وارد كنيد.

پ). مشخص كنيد كه تبليغات شما در كجا نمايش داده مي شود:

  • فقط به صورت discovery يا جستجو (يعني به دنبال جستجو در يوتيوب از سوي كاربر).
  • كل يوتيوب (يعني نتايج جستجو، و البته صفحات، ويديوها، و صفحه اول كانال يوتيوب شما).

ت) زبان مخاطبين خود، و موقعيت مكاني آنها را مشخص كنيد. مي توانيد كل جهان، يا يك كشور خاص را انتخاب كنيد.

۳. مخاطبين خود را هدفگذاري كنيد.

اگر پرسوناي خريداران (buyer persona) را مشخص نكرده ايد، حتما آن را انجام بدهيد. هر چه بيشتر مخاطبين هدف خود را بشناسيد، بهتر مي توانيد آن ها را هدفگذاري كنيد. ويژگي هاي جمعيتي شامل سن، جنيست و درآمد. علائق آنها كه براساس لغات كليدي و موضوعات مورد جستجو از سوي كاربران تعيين مي شود.

در اينجا از گزينه ريماركتينگ هم براي هدفگذاري افرادي كه ديگر ويدئوهاي شما را مورد بازديد قرار داده اند، يا به سايت شما ورود كرده اند مي توانيد استفاده كنيد.

۴. كمپين خود را اجرا كنيد.

الف) لينك تبليغاتي خود را وارد كنيد و دكمه ايجاد كمپين (create campaign) را كليك كنيد تا كمپين شما آغاز به كار كند.

نتيجه گيري

يوتيوب فضايي با ميزان بازديدكننده بالاست كه در ايران هم با وجود اعمال فيلتر محل استفاده دسته اي پرشمار از كاربران است. در اين مطلب به صورتي خلاصه وار در مورد انواع تبليغات در يوتيوب و نوع به كارگيري تبليغات گوگل ادز در يوتيوب صحبت كرديم. اما براي هدفگذاري صحيح مخاطبين در يوتيوب، انتخاب هاي خلاقانه شما بسيار اهميت دارد. مثلا نوع و حالت شروع ويدئو تبليغاتي در جذب مخاطب و ترغيب كردن او به ادامه تماشا اهميت حياتي دارد. اين ها و مواردي از اين دست در تبليغات در يوتيوب بايد مود توجه قرار بگيرند.

ريتارگتينگ در تبليغات گوگل چيست؟

۱۳ بازديد

ريتارگتينگ به چه معناست؟ اگر در ميان وب گردي هاي خود با اين لغت و همچنين ريمارگتينگ مواجه شده ايد، قطعا اين سوال را از خود پرسيده ايد. اين لغات مفاهيمي جديد در چارچوب گوگل محسوب مي شوند.

ريتارگتينگ چيست؟

اگر فروشنده اي آنلاين هستيد، يعني داراي سايتي هستيد كه كالايي يا خدماتي را عرضه مي كند، قطعا از اهميت تبليغاتي كه افراد را به سايت شما هدايت مي كند آگاه هستيد. ورود كاربران جديد به سايت شما، به معناي بالاتر رفتن بازار مخاطبين شما و امكان فروش بالاتر در بلند مدت است.

ورود كاربران از طرفي نيز باعث بالاتر رفتن رتبه و امتياز شما در گوگل هم مي شود. اما اگر افرادي به سايت شما آمدند و صرفا چرخي در آن زدند و بعد خارج شدند، بدون اينكه خريدي انجام دهند تكليف چيست؟ افرادي كه احتمالا ديگر هيچگاه به سايت شما، مراجعه اي دوباره نخواهند داشت.

آمارها نشان مي دهد كه ۹۷% از افرادي كه از يك سايت بازديد مي كنند، بعد از خروج از آن سايت، ديگر هيچگاه به سايت بازديدشده بر نمي گردند. اما اگر امكاني وجود داشته باشد كه كارت دعوتي براي اين افراد بفرستيد چطور؟

ريتارگتينگ آب رفته را به جوي باز مي گرداند

ريتارگتينگ دقيقا همين كار را مي كند؛ به اين معنا كه وقتي فردي از سايت شما در گذشته بازديد كرده، در وب گردي هاي بعدي خود در سايت هاي ديگر، پيامي از طرف سايت شما دريافت مي كند كه او را دوباره دعوت به بازديد و خريد از سايت مي كند.اين كار با استفاده از گوگل ادز (Google Ads) و البته برخي از ديگر سكوهاي تبليغاتي انجام مي شود. بر اين اساس مي توان ريتارگتنيگ را هدف گذاري مجدد تعريف كرد.

مكانيزم كاري اين فرايند چگونه است؟

وقتي كه قصد خريد پوشاك داريد سعي مي كنيد به فروشگاهي مراجعه داشته باشيد كه در مورد قيمت يا كيفيت محصولاتش اطمينان داريد. هدف گذاري مجدد هم بر همين منوال عمل مي كند. به اين ترتيب كه در بازه هاي زماني مشخص (بعد از خروج فرد از سايت)، پيام هايي حاوي تبليغ كالايي مشابه كالايي كه فرد در سايت مورد بحث مورد بازديد قرار داده را براي فرد نمايش مي دهد.

اين كار، يعني تبليغ و معرفي در بازه هاي زماني مشخص، باعث مي شود كه رفته رفته، كاربر مورد بحث با نام سايت و آگهي هاي آن، آشنايي ذهني پيدا كند و اين امر زمينه اعتماد كاربر به سايت را فراهم مي آورد.

قانون نانوشته اي در بازاريابي و فروش وجود دارد؛ مبتني بر اينكه مشتريان پس از ۷ بار تبليغ و معرفي كالا، تصميم خود در مورد خريد را نهايي مي كنند.
وقتي كه كاربري يكبار به سايت شما مراجعه داشته، پس احتمالا علاقه اي ضمني به محصولات شما داشته است، هدف گذاري مجدد با يادآوري دوباره محصول، كاربر را كه احتمالا در مورد خريد مردد هست را ترغيب به خريد مي كند.

تبليغ هدفمند، نقطه تمايز اين روش

مشخص است كه تبليغات در ميزان فروش يك محصول، تاثير مستقيم دارد. اما تفاوت تبليغ در گوگل بنا بر شيوه هدف گذاري مجدد آن است كه تبليغ كالاي شما براي كسي ارسال مي شود كه قبلا علاقه اي به محصولات شما نشان داده است.

چه زماني بايد از اين روش استفاده شود؟

مشخص است كه زماني بايد از اين روش استفاده شود كه سايت شما سطحي از بازديدكننده را داشته باشد. مثلا موقعي كه سايت در اوايل فعاليت خود است، بازديدكننده ي چنداني ندارد كه بتوان آنها را مورد تعقيب قرار داد.

بهترين موقع استفاده از اين روش، زماني است كه كالايي پرفروش داشته ايد .مثلا كالايي كه در بازار اصطلاحا مد شده، به اين صورت ضمن ايجاد فرصت براي تبديل يك بازديدكننده به خريدار، مي توانيد امكان تبليغ بين خود مشتريان را هم افزايش دهيد.

ريتارگتينگ چيست

تبليغ كالاي جديد: وقتي كه كالايي جديد را در فروشگاه و تبع آن سايت خود عرضه كرده ايد هم استفاده از اين روش مي تواند بسيار كمك كننده باشد.

اعتماد سازي: بيشتر افراد براي اينكه به نقطه خريد برسند بايد حس اعتماد پيدا كنند. اعتماد زايده آشنايي بيشتر است و وقتي كاربري هر بار با نام سايت شما و محصولات برخورد داشته باشد به تدريج، چشمانش و ذهنش با اين نام و احتمالا برند خو مي گيرد و اعتمادش جلب خواهد شد.

آمارهاي گوگل نشان مي دهد كه ادغام ريتارگتينگ با ديگر امكانات تبليغاتي مي تواند تا ۵۰% در بهبود فروش كمك كننده باشد.

تفاوت بين ريتارگتينگ و ريماركتينگ

از آنجا كه در مبحثي ديگر به بحث ريماركتينگ پرداخته شد، و از آنجا كه هر دو اين مباحث به هم شباهت هاي زيادي دارند لازم است در مورد تفاوت آنها با هم توضيحاتي ارائه شود.

هدف گذاري مجدد (Retargeting) در مورد آن دسته از كاربراني اعمال مي شود كه وارد سايت شما شده اند، ولي بدون انجام هيچ كنشي از سايت خارج شده اند.اين نوع بازاريابي همانطور كه گفته شد با بواسطه تعقيب پيكسل ها يا كوكي هايي انجام مي شود، پيكسل ها و كوكي هايي كه بعد از خروج كاربر از سايت، او را دنبال مي كنند و آگهي هاي هدفمند را براي او به نمايش مي گذارند.

تبليغات ريتارگتينگ بواسطه شبكه google display و يا فيسبوك، به شما اين امكان را مي دهد كه به مشتريان بالقوه خود در چندين سايت دسترسي پيدا كنيد.

در حاليكه، هدف گذاري مجدد بواسطه شبكه هاي ثالثي چون display ads به كاربران دسترسي پيدا مي كند، ريماركتينگ از طريق ايميل اين كار را عملي مي سازد. به اين ترتيب، براي انجام فعاليت ريماركتينگ، به ايميل كاربر نياز داريد، چيزي كه در مورد هدف گذاري مجدد ديده نمي شود.

با اين حال، در بيشتر حوزه هاي تجاري، اين دو مفهوم به جاي يكديگر هم استفاده مي شوند و از هر دو به نام ريماركتينگ ياد مي شود.

نتيجه گيري

تبليغات ركن اصلي موفقيت هر فعاليت تجاري است. بدون معرفي محصول به مشتريان امكان رسيدن به فروش بالا وجود ندارد. اما در اين ميان شناسايي بازار هدف، يعني نقطه اي كه در آن، ميزان مشتريان بالقوه بالا مي باشد، بسيار تعيين كننده است. در واقع هر تجارتي بايد تبليغات خود را در دسته هاي جمعيتي ارائه دهد كه مشتريان بالقوه اي در بين آنها وجود داشته باشد. ريتارگتينگ دقيقا همين كاركرد را دارد.