ريتارگتينگ در تبليغات گوگل چيست؟

در اين مقاله نحوه ساخت كمپين اپ يونيورسال را در محيط جديد گوگل ادز به شما آموزش مي دهيم.

ريتارگتينگ در تبليغات گوگل چيست؟

۱۳ بازديد

ريتارگتينگ به چه معناست؟ اگر در ميان وب گردي هاي خود با اين لغت و همچنين ريمارگتينگ مواجه شده ايد، قطعا اين سوال را از خود پرسيده ايد. اين لغات مفاهيمي جديد در چارچوب گوگل محسوب مي شوند.

ريتارگتينگ چيست؟

اگر فروشنده اي آنلاين هستيد، يعني داراي سايتي هستيد كه كالايي يا خدماتي را عرضه مي كند، قطعا از اهميت تبليغاتي كه افراد را به سايت شما هدايت مي كند آگاه هستيد. ورود كاربران جديد به سايت شما، به معناي بالاتر رفتن بازار مخاطبين شما و امكان فروش بالاتر در بلند مدت است.

ورود كاربران از طرفي نيز باعث بالاتر رفتن رتبه و امتياز شما در گوگل هم مي شود. اما اگر افرادي به سايت شما آمدند و صرفا چرخي در آن زدند و بعد خارج شدند، بدون اينكه خريدي انجام دهند تكليف چيست؟ افرادي كه احتمالا ديگر هيچگاه به سايت شما، مراجعه اي دوباره نخواهند داشت.

آمارها نشان مي دهد كه ۹۷% از افرادي كه از يك سايت بازديد مي كنند، بعد از خروج از آن سايت، ديگر هيچگاه به سايت بازديدشده بر نمي گردند. اما اگر امكاني وجود داشته باشد كه كارت دعوتي براي اين افراد بفرستيد چطور؟

ريتارگتينگ آب رفته را به جوي باز مي گرداند

ريتارگتينگ دقيقا همين كار را مي كند؛ به اين معنا كه وقتي فردي از سايت شما در گذشته بازديد كرده، در وب گردي هاي بعدي خود در سايت هاي ديگر، پيامي از طرف سايت شما دريافت مي كند كه او را دوباره دعوت به بازديد و خريد از سايت مي كند.اين كار با استفاده از گوگل ادز (Google Ads) و البته برخي از ديگر سكوهاي تبليغاتي انجام مي شود. بر اين اساس مي توان ريتارگتنيگ را هدف گذاري مجدد تعريف كرد.

مكانيزم كاري اين فرايند چگونه است؟

وقتي كه قصد خريد پوشاك داريد سعي مي كنيد به فروشگاهي مراجعه داشته باشيد كه در مورد قيمت يا كيفيت محصولاتش اطمينان داريد. هدف گذاري مجدد هم بر همين منوال عمل مي كند. به اين ترتيب كه در بازه هاي زماني مشخص (بعد از خروج فرد از سايت)، پيام هايي حاوي تبليغ كالايي مشابه كالايي كه فرد در سايت مورد بحث مورد بازديد قرار داده را براي فرد نمايش مي دهد.

اين كار، يعني تبليغ و معرفي در بازه هاي زماني مشخص، باعث مي شود كه رفته رفته، كاربر مورد بحث با نام سايت و آگهي هاي آن، آشنايي ذهني پيدا كند و اين امر زمينه اعتماد كاربر به سايت را فراهم مي آورد.

قانون نانوشته اي در بازاريابي و فروش وجود دارد؛ مبتني بر اينكه مشتريان پس از ۷ بار تبليغ و معرفي كالا، تصميم خود در مورد خريد را نهايي مي كنند.
وقتي كه كاربري يكبار به سايت شما مراجعه داشته، پس احتمالا علاقه اي ضمني به محصولات شما داشته است، هدف گذاري مجدد با يادآوري دوباره محصول، كاربر را كه احتمالا در مورد خريد مردد هست را ترغيب به خريد مي كند.

تبليغ هدفمند، نقطه تمايز اين روش

مشخص است كه تبليغات در ميزان فروش يك محصول، تاثير مستقيم دارد. اما تفاوت تبليغ در گوگل بنا بر شيوه هدف گذاري مجدد آن است كه تبليغ كالاي شما براي كسي ارسال مي شود كه قبلا علاقه اي به محصولات شما نشان داده است.

چه زماني بايد از اين روش استفاده شود؟

مشخص است كه زماني بايد از اين روش استفاده شود كه سايت شما سطحي از بازديدكننده را داشته باشد. مثلا موقعي كه سايت در اوايل فعاليت خود است، بازديدكننده ي چنداني ندارد كه بتوان آنها را مورد تعقيب قرار داد.

بهترين موقع استفاده از اين روش، زماني است كه كالايي پرفروش داشته ايد .مثلا كالايي كه در بازار اصطلاحا مد شده، به اين صورت ضمن ايجاد فرصت براي تبديل يك بازديدكننده به خريدار، مي توانيد امكان تبليغ بين خود مشتريان را هم افزايش دهيد.

ريتارگتينگ چيست

تبليغ كالاي جديد: وقتي كه كالايي جديد را در فروشگاه و تبع آن سايت خود عرضه كرده ايد هم استفاده از اين روش مي تواند بسيار كمك كننده باشد.

اعتماد سازي: بيشتر افراد براي اينكه به نقطه خريد برسند بايد حس اعتماد پيدا كنند. اعتماد زايده آشنايي بيشتر است و وقتي كاربري هر بار با نام سايت شما و محصولات برخورد داشته باشد به تدريج، چشمانش و ذهنش با اين نام و احتمالا برند خو مي گيرد و اعتمادش جلب خواهد شد.

آمارهاي گوگل نشان مي دهد كه ادغام ريتارگتينگ با ديگر امكانات تبليغاتي مي تواند تا ۵۰% در بهبود فروش كمك كننده باشد.

تفاوت بين ريتارگتينگ و ريماركتينگ

از آنجا كه در مبحثي ديگر به بحث ريماركتينگ پرداخته شد، و از آنجا كه هر دو اين مباحث به هم شباهت هاي زيادي دارند لازم است در مورد تفاوت آنها با هم توضيحاتي ارائه شود.

هدف گذاري مجدد (Retargeting) در مورد آن دسته از كاربراني اعمال مي شود كه وارد سايت شما شده اند، ولي بدون انجام هيچ كنشي از سايت خارج شده اند.اين نوع بازاريابي همانطور كه گفته شد با بواسطه تعقيب پيكسل ها يا كوكي هايي انجام مي شود، پيكسل ها و كوكي هايي كه بعد از خروج كاربر از سايت، او را دنبال مي كنند و آگهي هاي هدفمند را براي او به نمايش مي گذارند.

تبليغات ريتارگتينگ بواسطه شبكه google display و يا فيسبوك، به شما اين امكان را مي دهد كه به مشتريان بالقوه خود در چندين سايت دسترسي پيدا كنيد.

در حاليكه، هدف گذاري مجدد بواسطه شبكه هاي ثالثي چون display ads به كاربران دسترسي پيدا مي كند، ريماركتينگ از طريق ايميل اين كار را عملي مي سازد. به اين ترتيب، براي انجام فعاليت ريماركتينگ، به ايميل كاربر نياز داريد، چيزي كه در مورد هدف گذاري مجدد ديده نمي شود.

با اين حال، در بيشتر حوزه هاي تجاري، اين دو مفهوم به جاي يكديگر هم استفاده مي شوند و از هر دو به نام ريماركتينگ ياد مي شود.

نتيجه گيري

تبليغات ركن اصلي موفقيت هر فعاليت تجاري است. بدون معرفي محصول به مشتريان امكان رسيدن به فروش بالا وجود ندارد. اما در اين ميان شناسايي بازار هدف، يعني نقطه اي كه در آن، ميزان مشتريان بالقوه بالا مي باشد، بسيار تعيين كننده است. در واقع هر تجارتي بايد تبليغات خود را در دسته هاي جمعيتي ارائه دهد كه مشتريان بالقوه اي در بين آنها وجود داشته باشد. ريتارگتينگ دقيقا همين كاركرد را دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.