سئو سايت گردشگري دقيقا در مسير مهمترين هدف يك شركت يا سازمان گردشگري عمل مي كند، جذب كاربر، يا همان مسافرين، گردشگران يا توريست ها.
براي اينكه بتوانيد كاركرد سئو براي يك سايت گردشگري و همين طور نوع استفاده مناسب از سئو در اين حوزه را بشناسيد بايد با جنبه هاي مختلف آن آشنايي پيدا كنيد. چون در مطالب ديگر به موضوع سئو پرداختيم، و به احتمال زياد با سئو آشنايي ضمني داريد در اينجا توضيحي در مورد سئو ارائه نخواهيم داد و صرفا به مبحث سئو سايت گردشگري مي پردازيم.
چرايي سئو سايت گردشگري
كاركرد اصلي سئو، بالا بردن كاربران يك سايت است و براي شركت هاي تجاري اين ورود كاربران يعني بالا رفتن مشتريان بالقوه و در نهايت فروش بيشتر. سئو سايت گردشگري هم دقيقا چنين كاركردي دارد. اما براي يك سايت گردشگري، بودن در صفحه اول گوگل اهميتي دو چندان دارد.
كارشناسان حوزه فعاليت هاي اينترنتي بر اين باور هستند كه بعضي فعاليت هاي خاص، دقيقا براي حوزه مجازي ساخته شده اند يعني اينكه نوع كاركرد و مكانيزم اين فضا به شكلي است كه به نظر مي رسد دقيقا براي آنها طراحي شده است. شركت ها و نهادهاي گردشگري هم يكي از اين حوزه ها هستند.
نوع كاركرد اين فضا، نوع مشتريان اين حوزه و صد البته تغيير فضاي كسب و كار به سمت دنياي مجازي، به خوبي با فعاليت هاي گردشگري تطابق دارد.
به همين دليل، نهادهاي گردشگري بايد به گونه اي سايت خود را مديريت كنند كه در نقطه ديد مشتريان (كاربران اينترنتي در اينجا) باشند. اين دقيقا كاري است كه سئو سايت گردشگري بايد انجام دهد. اما براي اينكه سئو براي يك سايت فعال در حوزه گردشگري به هدف خود برسد بايد برخي اصول را رعايت كند.
سئو كلمات كليدي
هرچند سئو با استفاده از كلمات كليدي ديگر مثل قبل آن تاثير بالا را ندارد اما همچنان يكي از موارد مورد استفاده در سئو سايت هاست اما در مورد سايت هاي گردشگري اين استفاده پررنگ تر و پركاربردتر است. اما چرا سئو سايت گردشگري از اين نظر متفاوت است؟
يك سايت گردشگري، مجموعه هاي متنوع از مطالب را در خود جاي داده است. غير از فروش تورها، فروش بليت هواپيما و قطار و ديگر خدمات مستقيم، سايت هاي گردشگري عمدتا حاوي مطالب مفيد در مورد تمام جنبه هاي مرتبط با سفر مي باشند.
مثلا نقاط ديدني قسمت هاي مختلف ايران يا دنيا و يا هر نوع مطلب و موضوعي كه به نحوي با مسافرت مرتبط است. اين دامنه متنوع از موضوعات مرتبط، به يك سايت گردشگري اين فرصت را مي دهد كه با ارائه محتواي مناسب با كلمات كليدي متنوع و مختلف، سايت خود را به يك سايت پربازديد تبديل كنند.
در هر حال، وقتي موضوع متفاوت باشد، امكان استفاده از لغات و عبارات كليدي (مطلوب سئو) فراهم تر است و به اين ترتيب مديريت سايت مي تواند دسته اي متنوع از كاربران را با استفاده از لغات و عبارات كليدي در محتواهاي مختلف به سايت خود بكشاند و زماني كه سايتي با حجمه بالايي از كاربران مواجه شود امكان بالا رفتن رتبه سايت هم بيشتر وجود دارد.
توليد محتوا
در زمينه سئو، محتوا پادشاهي است كه هيچگاه تاجش نمي افتد. به عنوان يك نهاد يا شركت فعال در زمينه گردشگري بايد متوجه باشيد كه محتوا در يك سايت گردشگري كاركردي دو سويه براي شما دارد. اول اينكه، محتوا كاربران فضاي مجازي را به سايت شما مي كشاند، اين امر يعني ورود كاربران و ماندگاري آن ها در سايت، خود به خود رتبه و امتياز سايت شما را بالا مي برد.
غير از اين، ورود كاربر بالاتر به معناي مشتريان بالقوه بيشتر است. به اين ترتيب در سئو سايت گردشگري، توليد محتوا را مي توان يك اصل بدون خدشه دانست.
توصيه ما اين است كه بيشتر انرژي و توان مالي خود را صرف توليد محتواي مناسب كنيد. همان طور كه پيشتر هم گفتيم حوزه گردشگري حوزه اي متنوع است، همين تنوع به شما اين فرصت را مي دهد كه محتواهايي متنوع را پوشش دهيد و در حقيقت، دسته اي مختلف از كاربران را به سايت خود بكشيد.
از جاذبه هاي گردشگري داخلي گرفته تا جاذبه هاي گردشگري كل دنيا. تمام اين موارد زمينه تهيه محتوا هاي جذاب را دارند پس بهتر است وقت كافي براي محتواي سايت خود صرف كنيد. كمي هزينه ي بالاتر براي محتوا، مي تواند تضمين ترافيك سايت شما باشد. پس محتوا را به هيچ وجه دست كم نگيريد.
سئو محلي و تاثير آن در سئو سايت گردشگري
گوگل فضايي است كه به طور دائم تغيير مي كند. مكانيزم هاي جديد در اين موتورجستجو، مساله اي است كه بايد به آن توجه كنيد. يكي از اين موارد سئو محلي است كه در سئو سايت گردشگري اهميت ويژه اي دارد.
آمارها نشان مي دهد كه خيلي از جستجو ها در فضاي گوگل، جستجو هاي محلي است. براي آژانس هاي مسافرتي و سايت هاي گردشگري، اين يك فضا و فرصت جديد است كه مي تواند مشتريان هدف را به سمت شما بكشاند.
مثلا فردي كه “بهترين آژانس وليعصر” را مورد جستجو قرار مي دهد، يك جستجوي محلي را انجام مي دهد. يك سازمان و نهاد و سايت گردشگري، دقيقا بايد به اين مسئله توجه داشته باشد و ضمن رعايت روال هاي معمول در تهيه محتوا، سعي كند كه در سئو محلي هم جايگاهي براي خود پيدا كند و درواقع در اين جستجوها بالا بيايد.
مناسب سازي سايت براي گوشي
در زمينه سئو سايت گردشگري، به كاربران خود هم توجه كنيد. اگر كاربران اصلي سايت شما افرادي هستند كه از گوشي استفاده مي كنند و نه لپ تاپ يا كامپيوتر، بايد سايت شما هم اصطلاحا “موبايل فرندلي” باشد. اگر اين مسئله را رعايت نكرده باشيد، بخشي عمده از كاربران خود را به همين سادگي از دست مي دهيد.
نتيجه گيري
نكته مهمي كه در سئو سايت گردشگري بايد به آن توجه داشته باشيد نوع فضاي اين سايت و در واقع اين حوزه كاري است. فراموش نكنيد گردشگري، سياحت و مسافرت يك حوزه سرگرمي محسوب مي شود.
سايت شما هم بايد با توجه به اين موضوع طراحي شود. طراحي صفحات، تصاوير، و نوع ارائه مطالب بايد به گونه اي باشد كه كاربر ورودي به سايت با آن ارتباط برقرار كند، اگر چنين نباشد كاربر ورودي به سايت ممكن است به محض ورود سايت را ترك كند. ماندن كاربران در سايت و خواندن مطالب، به خودي خود در سئو و رتبه سايت تاثير مستقيم دارد.
منبع: مشاوره سئو