بالا بردن رتبه در جستجوي ارگانيك
اولين روش براي تبليغات رايگان در گوگل، به دست آوردن رتبه بالا در نتايج جستجوي ارگانيك (طبيعي) است. رتبه اي كه به واسطه استفاده صحيح از كلمات كليدي و سئوي مناسب به دست مي آيد.
در هر جستجويي در فضاي گوگل، دسته اي از مطالب پولي و رايگان به كاربر نشان داده مي شود. نتايج جستجو بنابر نوع جستجوي انجام شده، موقعيت جغرافيايي كاربر، دستگاه مورد استفاده (موبايل يا لپ تاپ) و نوع نتايج متفاوت است. اما به طور كلي نوع نمايش جستجوها در گوگل به اين ترتيب است:
- تبليغات پولي در بالاي صفحه.
- مطالبي كه به طور مستقيم به پاسخ جستجو مربوط مي شود.
- مطالب مرتبط با كلمات كليدي مورد جستجو.
- و در نهايت، ديگر نتايج ارگانيك مرتبط.
به اين ترتيب غير از مورد اول صفحات جستجو، بقيه موارد جزو دسته تبليغات رايگان در گوگل محسوب مي شوند. اما مشكل اين است كه در بيشتر موارد كاربران صرفا موارد اول يا در نهايت دوم و سوم جستجو را نگاه مي كنند. تحقيقات مختلف نشان داده كه عمده كاربران ورودي مربوط است به ۵ مورد اول جستجو.
پس براي استفاده تبليغاتي رايگان از فضاي گوگل، شما بايد اين نقاط و در واقع سكوهاي اول تا پنجم را به دست آوريد. شايد رسيدن به اين رتبه زمان بر و سخت باشد اما كاملا عملي مي باشد. براي بهره مندي سايت شما از اين فضا و رسيدن به رتبه هاي مورد اشاره بايد حتما به سه مورد توجه داشته باشيد.
سئو فني، يعني زيرساخت هاي فني وب سايت شما بايد به گونه اي باشد كه گوگل بتواند بدون هيچ مشكلي به محتواي وب سايت شما دسترسي داشته باشد. وقتي سايت شما هيچ مشكل ساختاري و تاخيري در بارگذاري مطالب نداشته باشد و كاربر در ورود به صفحات مختلف مشكلي نداشته باشد، آنگاه يك سايت اصطلاحا Seo friendly داريد.
سئو داخلي:
براي ارتقا سئو داخلي بايد ابتدا كلمات مناسب خود را بيابيد و تا حد امكان بتوانيد عباراتي كه در فضاي گوگل مورد جستجو قرار مي گيرد را شناسايي كنيد. بعد از يافتن اين كلمات كليدي بايد محتوايي توليد كنيد كه حاوي اين كلمات كليدي باشد.
توجه داشته باشيد كه براي رسيدن به يك سئو داخلي مناسب، بايد محتواي شما براي كاربران مفيد باشد، نه اينكه صرفا محتوا حاوي كلمات كليدي باشد.
سئو خارجي:
مشخص است كه مراحل ۱ و ۲ را وب سايت هاي ديگر هم ممكن است دنبال كنند، ولي براي پس زدن سايت هاي رقيب بايد سئو خارجي موفقي داشته باشيد. براي اين هدف بايد كيفيت محتواي شما از بقيه بالاتر باشد. بارگذاري سايت شما سريع تر باشد، كاربران موبايلي در كار با سايت شما مشكل نداشته باشند و سايت شما به طور طبيعي از وب سايت هاي ديگر لينك گيري داشته باشد.
پس اولين گام براي برخورداري از تبليغ رايگان در گوگل، ارتقا وضعيت سايت در جستجوهاست، كه هرچند فرآيندي زمان بر است اما كاملا كاربردي مي باشد. علاوه بر اين، نتايج حاصل از سئو هم ماندگاري مناسبي دارد. يك مطلب محتوايي مناسب در يك سايت مي تواند تا ماه ها و در مواردي سال ها، كاربران را به سمت سايت شما هدايت كند.
ثبت كسب و كار به واسطه گوگل مپ
در تمام دنيا، ثبت نام كسب و كار در فضاي گوگل يكي از متداول ترين و مناسب ترين ابزارهاي تبليغاتي رايگان گوگل است. اما در ايران به واسطه تحريم ها، امكان ثبت كسب و كار از طريق روال معمول وجود ندارد. به همين دليل استفاده از گوگل مپ براي ثبت كسب و كار پيشنهاد مي شود.
با ثبت در نقشه گوگل، فرصت نمايش رايگان كسب و كار شما بالا مي رود. بنابر آمار اخذ شده، نتايج گوگل مپ بين ۲۸ تا ۳۲ درصد كليك هاي جستجوي محلي را به خود اختصاص مي دهند.
فراموش نكنيد مشتريان براساس شهرت از يك مكان خريد مي كنند. امكان قراردهي نظر از سوي كاربران در گوگل مپ زمينه ساز اين شهرت مي تواند باشد. علاوه براين مشتريان در گوگل مپ خيلي راحت مي توانند وارد وب سايت شوند، مسيرهاي رسيدن به فروشگاه، رستوران يا كافي شاپ را پيدا كنند يا اينكه خيلي راحت با فروشگاه، رستوران و غيره تماس برقرار كنند.
مواردي كه يك برند را در جستجوهاي گوگل مپ بالا مي آورد ارتباط (قرابت) تبليغاتي، فاصله از محلي كه كاربر در آن جستجو را انجام مي دهد و شهرت آن فروشگاه است.
قرابت تبليغاتي (Relevance)
براي اينكه ثبت كسب و كار شما در گوگل مپ نمايش داده شود بايد سعي كنيد در شرح خود، طبقه بندي حوزه كاري و برخي خدمات ويژه خود را نيز مشخص كنيد.
آدرس دقيق: با مشخص كردن موقعيت دقيق، به گوگل در جستجوها كمك مي كنيد كه كسب و كار شما را به كاربران نشان دهد.
شهرت: اگر مشترياني ثابت داريد، پس احتمالا از شما و محصولات يا خدمات شما رضايت دارند. از اين دست مشتريان بخواهيد كه در گوگل مپ به شما امتياز بدهند يا نظر خود را به اشتراك بگذارند. بسياري از افراد در مواقع جستجو براي كسب و كارهاي مختلف، اين نظرات كاربران را مي خوانند و با توجه به آنها تصميم گيري مي كنند.
منبع: خدمات تبليغ در گوگل