ppc؛ پرداخت براي هر كليك
PPC مخفف Pay Per Click و به معناي پرداخت براي هر كليك است و CPC مخفف غير مجاز مي باشدt Per Click به معناي هزينه هر كليك است.
اگر بخواهيم به طور خلاصه و روشن به معناي اين دو اصطلاح بپردازيم، پرداخت به ازاي هر كليك به نوعي از تبليغات گفته مي شود كه در آن تبليغ كننده در ازاي هر كليكي كه بر روي تبليغ انجام مي شود، هزينه اي را مي پردازد.
ذكر اين نكته لازم است كه ميزان پرداختي به ازاي هر كليك ممكن است تحت شرايطي يك هزينه ثابت براي هر كليك باشد، اما به طور كلي ممكن است شكلي از بودجه ثابت روزانه با مقداري از هر كليك باشد كه بر اساس مؤلفه هايي مانند رقابت و همچنين حجم جستجوهايي كه توسط كاربران انجام مي گيرد، با نوساناتي نيز همراه شود.
البته گزينه هايي نيز به جاي كليك كردن وجود دارد كه يكي از آنها بازديد است كه در زبان انگليسي به آن Impression گفته مي شود. هر چند كه بسياري از افراد اين واژه را به عنوان “بازديد كننده” معنا مي كنند، اما از لحاظ فني به تعداد دفعاتي گفته مي شود كه تبليغ به صفحه اي كه تعيين شده مي رسد.
يكي از معمول ترين شكل هاي استفاده از PPC در برگيرنده موتورهاي جستجو است. شايد از خود بپرسيد كه نقش موتورهاي جستجو در اين ميان چيست؟ در واقع، پلتفرمهاي تبليغي مانند گوگل ادز و يا ساير موارد مشابه، اين امكان را براي تبليغ كنندگان فراهم كرده اند كه بر روي كلمات كليدي يا همان Keywords مزايده كنند.
در اين قبيل شرايط، برنده در نتايجي كه توسط كاربران جستجو مي شوند، در جايگاه بالاتري از نتايج جستجو نشان داده مي شوند.
هنگام استفاده از اين روش، صاحبان كسب و كارهاي آنلاين تلاش مي كنند كه ترافيك زيادي به سايت خود وارد كنند و كليك بيشتري بر روي تبليغات دريافت نمايند.
البته صاحبان كسب و كارها در اين شرايط مي توانند به طور مستقيم با خودِ تبليغ كنندگان همكاري كنند كه به منظور انجام آن نيز بايد هزينه ثابتي را در نظر داشت.
به طور كلي مي توان گفت كه پرداخت به ازاي هر كليك مدلي از تبليغات اينترنتي است كه در آن بازديدكنندگان تبليغات به وب سايت، اپليكيشن موبايل يا رسانه هاي ديگر هدايت مي شوند و تبليغ دهنده بر اساس تعداد كليك ها و مراجعه به رسانه خود، به نمايش دهنده هزينه تبليغات در گوگل را پرداخت مي كنند.
اين مدل از تبليغات جزء روش هاي مدرن محسوب مي شود، اما از سويي نيز برخي از روش هاي جديدتر نيز در حال حاضر نقش مهمي در كارآمدي تبليغات دارند.
CPC؛ هزينه به ازاي هر كليك
CPC كه به معناي هزينه به ازاي هر كليك است، به معياري گفته مي شود كه هزينه هاي كليك ها را بررسي مي كند. اين هزينه ها بر اساس معيارهاي مختلفي از قبيل رقابت موجود بر روي كلمات كليدي و همچنين نوساناتي كه در حجم جستجو قرار دارد محاسبه مي شود.
همانگونه كه احتمالا متوجه اين موضوع شده ايد، CPC تنها بخشي از فرايند تبليغات كليكي است، اما در برخي از موارد نيز براي ارجاع به اين نوع از تبليغات از اين اصطلاح (CPC) استفاده مي شود.
يكي از مزاياي استفاده از روش تبليغ “هزينه به ازاي هر كليك” اين است كه شما مي توانيد به گران بودن يا نبودن كلمه و يا كلمات كليدي نيز پي ببريد. اين موضوع زماني اهميت پيدا مي كند كه شما مي خواهيد بر روي كلمه يا كلمات كليدي خاصي سرمايه گذاري كنيد و زمان بازگشت سرمايه نيز براي شما اهميت دارد.
تفاوت پرداخت به ازاي هر كليك و هزينه به ازاي هر كليك
پرداخت به ازاي هر كليك يا همان PPC روشي است كه در آن تبليغ دهنده به ازاي هر كليك، مبلغ مشخصي را پرداخت مي كند. در واقع، پرداخت هنگامي صورت مي گيرد كه يك كاربر به يكي از محصولات و خدمات ارائه شده نياز داشته و روي تبليغات انجام شده كليك مي كند.
از سوي ديگر، هزينه به ازاي هر كليك به مبلغي گفته مي شود كه شما تمايل داريد آن را پرداخت كنيد تا روي تبليغات شما يك كليك شود. بعبارت ديگر، هزينه CPC به مبلغي گفته مي شود كه شما براي نتيجه تبليغات خود پرداخت مي كنيد.
در دنياي بازاريابي ديجيتال از اين دو اصطلاح به طور گسترده و در بسياري از مواقع به يك معني استفاده مي شود، اين در حالي است كه تفاوت هاي زيادي بين اين دو اصطلاح وجود دارد.
به عبارت ديگر، هر كليكي كه روي تبليغ انجام شود، شما بايد ۵۰۰ تومان پرداخت كنيد. با اين روش شركت مدعي مي شود كه ارزش هر كليك ۵۰۰ تومان است و شما نيز بر اساس بودجه تبليغاتي خود ميزان كليك هاي مورد نياز را تعيين مي نماييد.
ذكر اين نكته لازم است كه در محيط كسب و كار فعلي كه فرايند تبليغات نيز احتمالا به صورت آنلاين انجام مي شود، استفاده از خدمات حرفه اي تبليغات توسط شركت هاي مطرح در سطح ملي و فراملي نيازمند چانه زني نيست و شما مي توانيد با ايجاد پروفايل كاربري خود نسبت به راه اندازي پويش تبليغاتي و ميزان بودجه اي كه براي تبليغات به ازاي هر كليك در نظر گرفته ايد اقدام نماييد.
سخن پاياني
به طور خلاصه، پرداخت به ازاي هر كليك يك رويكرد بازاريابي به صورت كلي است و هزينه هر كليك معيار عملكرد استفاده از آن محسوب مي شود. پرداخت به ازاي هر كليك و هزينه به ازاي هر كليك دو روي يك سكه هستند، دو مفهوم متمايز كه به طور ناگسستني به يكديگر مرتبط هستند.