استفاده از تبليغات در يوتيوب براي برند شما، يك هنر و يك علم است. اينكه چه كساني اين آگهي را مي بينند؟ كجا و چگونه آن را مي بينند؟ مديريت اين موارد، از سوي خود شما ممكن است. در اين مطلب در مورد اهميت تبليغات يوتيوب، و چگونگي اجراي تبليغ در گوگل ادز در يوتيوب توضيحاتي دقيق را ارائه خواهيم داد.
چرا تبليغات يوتيوب
يوتيوب دومين وب سايت پرطرفدار در دنياست و ماهيانه، ۲ ميليارد بازديدكننده دارد. اگر در اختصاص بودجه تبليغاتي خود مردد هستيد، بايد بدانيد كه يوتيوب بزرگ ترين و قدرت مندترين قابليت هدفگذاري را دارد.
اما اجازه دهيد يك مسئله را روشن كنيم: تبليغات در يوتيوب نياز به كمي اطلاعات دارد، اطلاعاتي كه دانستن آن براي شما بسيار ارزشمند خواهد بود.
پيش از اينكه در مورد تبليغات گوگل ادز در يوتيوب حرف بزنيم بايد كمي با فضاي كار در يوتيوب آشنا شويم.
انواع تبليغات يوتيوب
شايد توضيح اضافات باشد اما نوع تبليغات در يوتيوب، شبيه گوگل است. چيزي را مورد جستجو قرار مي دهيد، و همراه با ويدئويي كه يوتيوب براي شما پيدا مي كند، آگهي تبليغاتي هم به صورتي شبيه يكي از موارد چهارگانه زير نمايش داده مي شود:
۱. تبليغات ويديوئي قابل رد كردن
اين تبليغات پيش و در جريان ويدئويي كه كاربر تماشا مي كند نمايش داده مي شوند. ويژگي مشخص اين تبليغات آن است كه كاربر مي تواند بعد از ۵ ثانيه كه از پخش ويدئو گذشت آن را رد كند يا ادامه آن را تماشا كند.
به عنوان يك آگهي دهنده، شما صرفا در صورتي پرداختي خواهيد داشت كه كاربر تمام آگهي را تماشا كند و نه فقط آن ۵ ثانيه را.
۲. آگهي ويديوئي غير قابل رد كردن
مشخص شده است كه ۷۶% از كاربران در موقع مشاهده اين دست تبليغات در يوتيوب، آن ها را رد مي كنند. به همين دليل برخي از آگهي دهندگان ترجيح مي دهند كه آگهي تبليغاتي پيش از نمايش ويدئو يا در حين آن، گزينه رد كردن نداشته باشد. به اين ترتيب كاربر، الزام به ديدن ويدئو دارد و نمي تواند از آن فرار كند.
۳. تبليغات مبتني بر جستجو (discovery)
دو مورد بالا چيزي شبيه تبليغات تلويزيوني بود. اما تبليغات مبتني بر جستجو، بيشتر شبيه تبليغات در گوگل است.
وقتي كه افراد چيزي را در يوتيوب مورد جستجو قرار مي دهند، در كنار مواردي كه يوتيوب نمايش مي دهد، آگهي تبليغاتي شما هم به كاربر پيشنهاد مي شود.
۴. تبليغات غير- فيلمي
براي آگهي دهندگاني كه بودجه توليد ويدئو ندارند يوتيوب اين نوع تبليغات را در نظر گرفته است. اين نوع تبليغات در سمت راست صفحه فيلمي كه بعد از جستجو باز شده قرار دارد و به صورت تصوير و متن است و در كنار آن هم آدرس سايت قرار گرفته است.
تبليغات گوگل ادز در يوتيوب
اگر با گوگل ادز و امكان تبليغات در اين فضا آشنائي داريد، مي دانيد كه چه سطحي از كاربران را مورد هدف قرار مي دهد. تبليغات در يوتيوب بواسطه گوگل ادز، امكان مديريت مناسب تبليغات يوتيوبي را براي شما فراهم مي آورد. براي استفاده از فضاي يوتيوب بواسطه گوگل ادز بايد مسير زير را طي كنيد:
۱. كمپين خودتان را ايجاد كنيد
به اكانت گوگل ادز خود وارد شويد و گزينه new campaign را انتخاب كنيد.
الف). هدف كمپين خود را، بنا بر اهداف تجاري شركت خودتان مشخص كنيد:
- فروش
- هدايت كاربران
- ترافيك وب سايت.
- محصول و برند.
- بالابردن آگهي و ميزان دسترسي به برند.
- يا ايجاد كمپين بدون هيچ هدف مشخص شده اي.
ب). نوع كمپين خود را مشخص كنيد. اين شامل تمام اشكال گوگل ادز( از جمله نتايج جستجو، متن، خريد) مي باشد، پس حتما از انتخاب گزينه video، يا بنابر موارد خاص، كمپين هاي discovery اطمينان حاصل كنيد تا ويدئو شما به مخاطبين يوتيوب نمايش داده شود.
پ). چون به احتمال زياد قصد استفاده از ويدئو در فضاي يوتيوب را داريد، مي توانيد نوع زيرمجموعه كمپين ويديوئي خود را هم مشخص كنيد: مثلا مواردي چون آگهي تبليغاتي قابل رد كردن كه در بالا توضيح داده شد را در اينجا مي توانيد مشخص كنيد.
۲. پارامترهاي كمپين خود را مشخص كنيد.
الف). bid strategy خودتان را مشخص كنيد (البته تا حد زيادي، نوع كمپين شما اين مسئله را مشخص مي سازد، اينكه چه استراتژي پرداختي خواهيد داشت، پرداخت به ازاي كليك يا ديگر موارد؟)
ب). بودجه خود را به صورت روزانه، يا مجموع هزينه، مشخص كنيد. همچنين تاريخ هايي كه تبليغ شما نمايش داده مي شود را وارد كنيد.
پ). مشخص كنيد كه تبليغات شما در كجا نمايش داده مي شود:
- فقط به صورت discovery يا جستجو (يعني به دنبال جستجو در يوتيوب از سوي كاربر).
- كل يوتيوب (يعني نتايج جستجو، و البته صفحات، ويديوها، و صفحه اول كانال يوتيوب شما).
ت) زبان مخاطبين خود، و موقعيت مكاني آنها را مشخص كنيد. مي توانيد كل جهان، يا يك كشور خاص را انتخاب كنيد.
۳. مخاطبين خود را هدفگذاري كنيد.
اگر پرسوناي خريداران (buyer persona) را مشخص نكرده ايد، حتما آن را انجام بدهيد. هر چه بيشتر مخاطبين هدف خود را بشناسيد، بهتر مي توانيد آن ها را هدفگذاري كنيد. ويژگي هاي جمعيتي شامل سن، جنيست و درآمد. علائق آنها كه براساس لغات كليدي و موضوعات مورد جستجو از سوي كاربران تعيين مي شود.
در اينجا از گزينه ريماركتينگ هم براي هدفگذاري افرادي كه ديگر ويدئوهاي شما را مورد بازديد قرار داده اند، يا به سايت شما ورود كرده اند مي توانيد استفاده كنيد.
۴. كمپين خود را اجرا كنيد.
الف) لينك تبليغاتي خود را وارد كنيد و دكمه ايجاد كمپين (create campaign) را كليك كنيد تا كمپين شما آغاز به كار كند.
نتيجه گيري
يوتيوب فضايي با ميزان بازديدكننده بالاست كه در ايران هم با وجود اعمال فيلتر محل استفاده دسته اي پرشمار از كاربران است. در اين مطلب به صورتي خلاصه وار در مورد انواع تبليغات در يوتيوب و نوع به كارگيري تبليغات گوگل ادز در يوتيوب صحبت كرديم. اما براي هدفگذاري صحيح مخاطبين در يوتيوب، انتخاب هاي خلاقانه شما بسيار اهميت دارد. مثلا نوع و حالت شروع ويدئو تبليغاتي در جذب مخاطب و ترغيب كردن او به ادامه تماشا اهميت حياتي دارد. اين ها و مواردي از اين دست در تبليغات در يوتيوب بايد مود توجه قرار بگيرند.